Vanwege de inmiddels hoge leeftijd van de ‘actrices’ was Ea Sola genoodzaakt om een nieuwe cast te vinden voor deze retake. Dezer dagen lopen ze namelijk al tegen de negentig. Zij vochtens als moeders om hun dorpen in de oorlog te beschermen tegen de Amerikanen. Een indringende ervaring waar over werd gezwegen, maar die deze Vietnamese choreografe aan de wereld wilde tonen.
Aan beide kanten van het podium zitten muzikanten. Zij introduceren het verhaal met traditionele zang en muziek, wat overigens voor de westerse oren nog altijd wat onbehagelijk blijft klinken. De dans daarentegen ontstijgt de beteugelende tradities en neemt abstracte vormen aan. Witte sculpturen met de zo kenmerkende puntige hoofddeksels veranderen onverhoed in dieren en ogen die het publiek in lijken te kijken. De subtiliteit waarmee choreografe Ea Sola de dertien vrouwen keer op keer weet te transformeren in zacht wuivende rijstvelden, dan weer in aanrollende golven van verdriet en vervolgens naar een vechtlustige groep strijders, is van grote klasse.
Ondanks dat het originele stuk al 18 jaar oud is, voelt het tijdloos aan. Het is geen onconventionele voorstelling met technische dans of overdonderende choreografieën, maar een voorstelling waarin dans en de oudere vrouw media zijn om een verhaal te vertellen van verdriet, dreiging en trots. Een zeer traditionele vertelling die uitgroeid tot een voor iedereen herkenbaar en spannend beeldenverhaal.


