Artistiek leider Michael G. Smith over de magie en menselijkheid achter Cirque du Soleil’s KURIOS: “Alles is mogelijk – als je je verbeelding durft te volgen”

24 oktober 2025 - Roos Stuurman
Mathew Tsang

Wie de grote witte tent van KURIOS – Rariteitenkabinet binnenstapt, stapt een andere werkelijkheid binnen. Een wereld vol ronkende machines, zwevende uitvinders en mensen die de zwaartekracht tarten. Cirque du Soleil laat in deze voorstelling zien wat er gebeurt als verbeelding en vakmanschap samensmelten. Achter de schermen waakt artistiek leider Michael G. Smith over de ziel van het spektakel – en over de vijftig artiesten die elke avond het onmogelijke mogelijk maken.

“Deze show is een visueel feest,” zegt Smith. “Ik probeer hem telkens vanuit een andere hoek te bekijken, want er is zó veel gaande. KURIOS zit vol details – in de muziek, de kostuums, de timing. Elk moment is zorgvuldig opgebouwd, en toch voelt het elke keer nieuw.”

Een ode aan verwondering

Voor Smith, die eerder aan negen Cirque-producties werkte, heeft KURIOS een bijzondere betekenis. “Van alle shows is dit de meest positieve,” vertelt hij. “Alles draait om verwondering. Om dat gevoel dat alles mogelijk is – en dat is precies wat we vandaag de dag nodig hebben.”

De voorstelling speelt zich af in één minuut van de verbeelding van een uitvinder – precies tussen 11:11 en 11:12. “Die ene minuut symboliseert een wereld waarin fantasie de werkelijkheid overneemt,” legt Smith uit. “We nemen het publiek mee in dat moment, waarin alles even openbreekt.”

Van topsport naar poëzie

Veel van de artiesten in KURIOS hebben een achtergrond in de sport. “Ze zijn gewend om te presteren,” zegt Smith. “Maar als performer gaat het niet om competitie. We leren ze om zich te openen, om emotioneel contact te maken. Als je iets ongelofelijks doet in de lucht, maar niemand iets voelt, dan mist het zijn doel. Het gaat niet om de truc, maar om wat je voelt – en wat je overbrengt.”

Die visie vertaalt zich ook naar de artistieke begeleiding. Smith kijkt niet alleen naar techniek, maar naar menselijkheid. “Iedereen op het podium creëert zijn eigen personage,” zegt hij. “Het kostuum blijft hetzelfde, maar de manier waarop iemand beweegt of reageert is uniek. De persoonlijkheid van de artiest vormt het karakter. Daarom let ik vooral op wie iemand is, niet alleen wat iemand kan.”

Een universum dat ademt

Volgens PR-manager Becky Williams ontstond het idee voor KURIOS vanuit pure nieuwsgierigheid. “Regisseur Michel Laprise zag de vier masten van de tent als radioantennes,” vertelt ze. “Dat beeld bracht hem op het idee van een universum waarin alles met elkaar verbonden is. Een wereld waarin het onmogelijke plots mogelijk lijkt.”

Die nieuwsgierigheid leidde zelfs tot nieuwe acrobatische disciplines. Zo werd voor KURIOS het zogeheten acronet ontwikkeld – een trampoline-achtig net dat uit nood geboren werd. “Het begon als een fout,” lacht Williams. “Het trapezenet bleek te elastisch, maar in plaats van het te repareren, besloten ze iets nieuws te maken. Ze spanden het strakker en werkten samen met acrobaten. Het resultaat is een act die nergens anders ter wereld bestaat.”

Verbinding – op en naast het podium

Hoewel KURIOS bekendstaat om zijn visuele spektakel, is voor Smith de onderliggende emotie minstens zo belangrijk. “De magie van deze voorstelling ontstaat door vertrouwen,” zegt hij. “Als het achter de schermen niet goed zit, zie je dat op het podium. We communiceren constant – soms letterlijk in de lucht – en dat maakt de show levend.”

Hij geniet misschien nog wel het meest van de momenten na afloop. “Ik kijk graag naar het publiek wanneer het doek valt,” vertelt hij. “De verbazing op hun gezichten, hoe ze even stil blijven zitten. Ze zijn geraakt, ondergedompeld in een universum dat even hun realiteit verving. Dat is waar we het voor doen.”

Weer dromen

In een wereld die soms zwaar voelt, biedt KURIOS twee uur lichtheid. “We geven mensen de kans om te ontsnappen,” zegt Smith. “Om weer te dromen. Als ze na afloop denken: ‘Misschien is er meer mogelijk dan ik dacht’, dan is dat het mooiste compliment.”

Wie zich wil laten betoveren, kan KURIOS – Rariteitenkabinet nog zien tot 4 januari 2026 op het Malieveld in Den Haag.

Altijd op de hoogte blijven?

Roos Stuurman

Roos Stuurman is redacteur en journalist met een brede interesse in reizen, zelfontwikkeling en lifestyle. Ze schrijft voor onder meer voor Dans Magazine, Wandel Magazine, Yoga International, Tekstblad en Het Weer Magazine. Na haar studie Media en Cultuur aan Universiteit Utrecht, waarin ze zich specialiseerde in theater-, dans- en televisiecultuur, volgde ze een MFA in Documentary Cinema aan Tel Aviv University.

Als freelancer schrijft Roos ook regelmatig commerciële en redactionele teksten voor uiteenlopende opdrachtgevers. Na ruim vier jaar als digital nomad te hebben rondgereisd en op afstand gewerkt, heeft ze zich gevestigd in Arnhem. 

Bekijk meer van Roos Stuurman