Giselle

GISELLE

Hoewel Giselle een van de oudst bewaarde balletten is, wordt het nog altijd wereldwijd gedanst. Met zijn levendige, kleurrijke eerste akte, zijn aangrijpende waanzinscène en de daaropvolgende onaardse, pure ‘witte akte’ behoort het tot de standaardwerken van het romantisch-klassieke repertoire. Sinds de premiere in 1841 hebben talloze interpretaties van dit aangrijpende verhaal over liefde, misleiding, verraad en vergeving het licht gezien. Het Nationale Ballet danste eerder versies van de Russin Natalia Orlovskaja en de Britse Sir Peter Wright, maar kreeg in 2009 zijn eerste ‘eigen’ versie, gecreëerd door Rachel Beaujean en Ricardo Bustamante. Mét succes, want inmiddels heeft hun productie de harten van balletliefhebbers uit China tot Colombia veroverd.

DIEPER DAN DE HUID

Beaujean en Bustamante ‘revitaliseerden’ de diverse scènes van het ballet zodanig dat zij ook voor een 21ste-eeuwse publiek roerend en betekenisvol zijn. Niettemin staat respect voor de traditie in hun bewerking voorop, zoals dat ook geldt voor de prachtige decor- en kostuumontwerpen van Toer van Schayk. Beaujean en Bustamante wilden vooral de emotie en intensiteit van het verhaal benadrukken, want, zeggen ze: “Op de juiste wijze gebracht, raakt Giselle dieper dan de huid.”

ONMOGELIJKE LIEFDE

Giselle handelt over een graaf die verliefd wordt op een onbevangen boerenmeisje, haar – door niet zijn ware identiteit te onthullen – om de tuin leidt en daarmee uiteindelijk het noodlot over haar en zichzelf afroept. Een verhaal dat tot op de dag van vandaag actueel is, immers: onmogelijke liefde is een thema van alle tijden. Ook in artistieke zin heeft Giselle niets aan zeggingskracht ingeboet. Beaujean: “De choreografie, de compositie van de dansen is fenomenaal. Giselle heeft geen houdbaarheidsdatum. Het is tijdloos, net als de Nachtwacht.”

‘FIRST LADY’ RACHEL BEAUJEAN

Na nieuwe producties te hebben gemaakt van Les Sylphides en Paquita creëerde Rachel Beaujean met Giselle, samen met Ricardo Bustamante, haar eerste avondvullende productie. Beaujean danste twintig jaar bij Het Nationale Ballet en werd vooral bekend als muze van Hans van Manen. Na haar danscarrière werd ze balletmeester van het gezelschap, in 2003 hoofd van de artistieke staf en bij haar 40-jarig jubileum (een unicum in de Nederlandse danswereld!) in 2017 werd ze bevorderd tot ‘first lady’ van Het Nationale Ballet, ofwel adjunct artistiek directeur. Bij die gelegenheid werd ze tevens benoemd tot Officier in de Orde van Oranje-Nassau.

Choreografie Marius Petipa, naar Jean Coralli en Jules Perrot
Productie en additionele choreografie Rachel Beaujean en Ricardo Bustamante
Muziek Adolphe Adam

Datum: 

21 feb - 8 mrt '20

Organisator: 

Nederlands Dans Theater

Plaats: 

Amsterdam