Zoeken

NIDO/Rizoma - work process, © Moon Saris en Juliette Frederiks

Laatste loodjes voor crowdfunding verjaardag Oerol

Met nog een paar dagen op de teller is het doelbedrag van de crowdfunding campagne van Oerol bijna bereikt. Het festival hoopt de komende twee dagen de laatste 10% op te halen voor haar jubileumvoorstelling NIDO/Rizoma. 

Mechanical Ecstasy - Club Guy & Roni. © KNELIS

Dans op Oerol, zacht, hard, snoeihard (3)

Gezien op Oerol 2016. Het danspubliek op Oerol kan de hierboven beschreven voorstellingen anoniem en veilig van een afstandje bekijken. Maar met 'Mechanical  Ecstacy' van Club Guy & Roni ontkomt niemand er aan om uitzinnig mee te dansen.

Ten Noorden van Nergens - De Dansers. © Brooke DiDonato

Dans op Oerol, zacht, hard, snoeihard (1)

Gezien op Oerol 2016. Het hoeft niet met zachte hand, ook met  harde hand ontdek je jezelf en de ander. In 'Ten Noorden van Nergens' van De Dansers is voorzichtigheid ver te zoeken. En dat maakt het tot een voorstelling waar de energie van af spat.

Dans op Oerol. © Marloes van Doorn

Oerol: cocktail met een vleugje dans

Dans en slagwerk, dans en klassieke muziek, dans en Grieks drama. Op theaterfestival Oerol is voelbaar dat dans makkelijk samengaat met andere disciplines.

Origami - Compagnie Furinkai. © Satchie Noro en Silvain Ohl

Dans op Oerol, zacht, hard, snoeihard (2)

Gezien op Oerol 2016. Met het grootste gemak fietsen bezoekers van de ene dansvoorstelling naar de andere. Dans is wezenlijk deel van de programmering. Zo ook Origami van Compagnie Furinkai. Hier geen jonge maker, wel staan ook hier hard en zacht tegenover elkaar.

Oerol 2018 Terschelling Nachthexen 1: Jeanne

Dansers op Oerol gebruiken woorden, heel veel woorden (2)

Jens van Daele’s Burning Bridges gebruikt veel woorden. Het gezelschap staat op Oerol, op Terschelling, met ‘Nachthexen 1: Jeanne’.

Oerol Foreign Tongues 2018 Terschelling

Dansers op Oerol gebruiken woorden, heel veel woorden (1)

Taal is een rode draad in de voorstellingen van Oerol, het theaterfestival op Terschelling.

Screws tijdens première in Parijs. Foto: Bart Grietens

Oerol 2019: 'Hé Alexander, van wie is welk been?'

Bij Alexander Vantournhout is acrobatiek niet van het grote gebaar. Het is gecontroleerd, evenwichtig, avontuurlijk, verfijnd, vooral ook experimenteel.

Compania Sharon Fridman - NIDO/Rizoma. © Saris & den Engelsman

Vroeg uit de veren voor dans van Sharon Fridman

Gezien op 10 juni, 5:00 - Oerol. Vijftig dansers, een uitgestrekte  vallei, dat doet vermoeden dat ‘’NIDO/Rizoma’  een erg grote voorstelling is, een spektakel. Dat is het juist niet. Het begint ingetogen en blijft ingetogen, dat is de kracht.

Loslopend wild

Onder de titel Loslopend wild liet Maas theater en dans in 2015 vijf jonge dansmakers los op zomerfestivals als Oerol. In 2017, doken ze de theaters in.

Caída libre

Caída libre

Op het Noordzeestrand vindt deze zomer een van de meest sprekende Sense of Placeprojecten van het Oerol festival plaats. Sharon Fridman vormt met circa 70 professionele en amateurdansers een menselijk net. In deze tijd van crisissen moeten we reconnecten met elkaar en de natuur.

Foto: Joep van Aert

Podiumkunstenfestivals slaken noodkreet

De Nederlandse podiumkunstenfestivals luiden de noodklok. Ze verzoeken de Tweede Kamer dringend om 2,4 miljoen euro vrij te maken voor de podiumkunstenfestivals in Nederland. Dat schrijven ze in een open manifest.

Nieuw landelijk samenwerkingsverband podiumkunstenfestivals

Nieuw landelijk samenwerkingsverband podiumkunstenfestivals

Het nieuwe samenwerkingsverband ‘De Verenigde Podiumkunstenfestivals’ vraagt aandacht voor de rol, positie en betekenis van podiumkunstenfestivals.

Subsidie aanvragen toe- en afgewezen. Scapino Ballet de komende periode niet.

De Raad van Cultuur heeft gesproken. Wie krijgt een 4-jarige subsidie toegewezen en wie niet?

De Raad voor Cultuur heeft bekend gemaakt wie de komende vier jaar in aanmerking komt voor de basisinfrastructuur subsidie (BIS) voor 2021-2024.