HyperISH: So limitless and free

Ben van Duin)Harde elektronische beats met een hiphop tint geven aan dat de premiere van HyperISH is begonnen. Zeven dansers komen om de beurt op en bewegen zich wiebelend over de opgestelde boxen en stellages, alsof ze elk moment in de afgrond kunnen vallen. Na een climax van geluid springen de dansers plots achterover en verdwijnen achter de boxen. Even is het stil in de zaal van het Bellevue Theater in Amsterdam. Een luid gejuich klinkt op maar lang om te applaudisseren krijgt het publiek niet. Hoofdjes komen achter de boxen tevoorschijn, waarna de dansers elkaar vragen stellen volgens het spel 'Wie ben ik?'. Meteen wordt het thema van deze nieuwste ISH productie duidelijk. Geïnspireerd op het boek 'Catcher in the Rye' van J.D. Salinger, waarin de moeilijke overgang van kindertijd naar volwassenheid centraal staat, gaan de leden van ISH op zoek naar hun eigen identiteit.

Vanavond wordt er geen verhaal vertelt. HyperISH bestaat uit fragmenten die laten zien hoe moeilijk het is te weten wie je bent en wie je wilt worden. Dans wordt afgewisseld met korte dialogen of stukjes waarbij de dansers een spelletje 'wie ben ik' spelen, dan weer in een kringetje bij elkaar zitten als groepstherapie, om vervolgens mee te delen wie of wat ze haten in onze samenleving. Zelfs de invloed van Social Media wordt in deze voorstelling meegenomen. 'Like me nou, like me nou ik heb 683 vrienden like me nou' roept danser Carl Refos over het podium. Hoewel de sketches soms wat flauw en ingestudeerd overkomen, zijn ze een leuke afwisseling tussen alle dans door.

Ben van Duin)Een goede mix van breakdance, acrobatiek, moderne dans, ballet en poppin&lockin wordt opgevoerd, solo's worden afgewisseld met groepsdans en harde beats lopen over in zachte melodieën. Na een uur lijkt het of de dansers hun plek hebben gevonden, vastberaden en zelfverzekerder dan ooit bewegen ze over het podium. Na afloop van deze energie explosie zou je wensen ook deel van dit hechte dansgezelschap uit te mogen maken.

Hyperish van Ish
Wanneer: Première 23 maart