Blaze dansers zijn niet te stoppen

Jacqueline de Kuijper

BlazeWoensdag 30 april ging in de stadsschouwburg in Almere het dak eraf met de hiphop show Blaze. Deze energieke theatershow toert al een paar jaar succesvol de wereld rond en is tot en met 11 mei weer in Nederland te zien - dit keer met nieuwe Nederlandse dansers. Behoort hiphop ook op het grote podium? Absoluut! 

Entertainment

Ik moet eerlijk toegeven dat ik nieuwsgierig maar met twijfel naar Blaze ging. Ik ben geen hiphop expert of liefhebber en hiphop is doorgaans niet op grote podia te vinden. Ik nam aan dat dat een reden had, gebrek aan diepgang bijvoorbeeld. Ik besloot echter mijn ‘moderne dans bril’ af te zetten en mijn vooroordelen aan de kant te schuiven. Daarentegen stelde ik mijzelf de vraag of Blaze een vette show is waar ik vrolijk van word en niet stil van kan blijven zitten - en dat is het!

Blaze is vermakelijk omdat het totale plaatje klopt. Niet alleen de dansers zijn fantastisch - daarover zo meer - maar ook het decor is vet. De set is ontworpen door Es Devlin (ook gewerkt voor Mika, Kanye West en Lady Gaga) en lijkt op een ontplofte kledingkast met een enorme hoeveelheid lades en kastjes. Het zit vol verassingen: het dient als danspodium, lichtbak, springplank en heeft geheime doorgangen waar dansers uit tevoorschijn komen. Ook de projecties van Robin McNicholas en Mehmet Akten zijn indrukwekkend en transformeren het decor steeds tot een andere wereld. 

De choreografieën lijken niet veel anders uit te willen drukken dan dat dansen gewoon ontzettend cool is. Alle hiphop stijlen komen voorbij en alle trucs worden uit de kast getrokken. Ook wordt er veel gedanst met een ‘big smile’, maar tot mijn verbazing erger ik me er niet aan. De glimlach is geloofwaardig. In Blaze mogen dansen kan ook niets anders dan ontzettend leuk zijn. 

Dansplezier

De kracht van Blaze is de groep waanzinnig goede dansers en het plezier dat zij uitstralen. Van begin tot eind geven ze vol gas en zelfs na de staande ovatie aan het einde van de show blijven ze vrolijk doordansen. Dat is een hoeveelheid energie waar je niet anders dan respect voor kan hebben. 

Of hiphop nou je ding is of niet, het dansplezier van de dansers werkt aanstekelijk. Tijdens de atomic food dance krijgen we zelfs een aantal moves aangeleerd die voedselnamen dragen en worden we uitgenodigd mee te dansen. Zowel jong als oud lijkt er door geënthousiasmeerd. Misschien is dat ook wel de waarde van hiphop: het heeft geen elitaire connotaties en maakt dans populair bij het grote publiek. 

Jessy Kemper en The Ruggeds stelen de show

Nederlandse breakdance kampioenen (2013) Jessy Kemper en zijn crew The Ruggeds uit Eindhoven dansen ook in Blaze. Hun routines wisselen die van de andere dansers af en zijn zo mogelijk nog indrukwekkender. The Ruggeds doen echt dingen die je niet voor mogelijk houdt. Niet alleen met zijn fenomenale B-boy moves steelt Jessy Kemper de show, deze danser is ook nog eens een enorm lekker ding...

Een andere Nederlandse danser die opvalt is Davy Denkers, een ‘skinny white guy’ met een afro kapsel. Met zijn moves, uitstraling en levendige mimiek trekt hij iedere keer mijn aandacht. Ook Ruben Verhoeven en Lucinda Wessels laten zien wat ze kunnen en maken indruk. Een beetje nationalistisch word je hier wel van. 

Van straatdans tot concertdans

Blaze bestaat helaas wel uit een enorme hoeveelheid korte routines, waardoor de dansers continu het podium op en af moeten. Met deze uitdaging wordt creatief omgegaan door middel van uiteenlopende oplossingen, maar soms is het toch wat lachwekkend. Als de dansers voor de zoveelste keer uit het decor gekropen komen is het originele verrassingseffect ook compleet uitgemolken. Het zal het noodzakelijk gevolg zijn van het op het grote podium willen presenteren van een dansstijl die van de straat komt en in battles wordt gebruikt.

Toch is hiphop dankzij Blaze het grote podium meer dan waard. Dit is entertainment van topkwaliteit. Wel vraag ik me af hoe een hiphop show eruit zou zien die meer doet dan vermaken en wel een maatschappelijk thema aansnijdt, maar misschien moet ik hiphop niet de normen en waarden of esthetiek van moderne dans opleggen. Ballet is bijvoorbeeld ook begonnen als manier om anderen te imponeren en ooit in verval geraakt en louter decoratief geweest - en kijk wat ballet nu is! Ik ben daarom erg benieuwd hoe hiphop zich verder zal ontwikkelen.  

Klik hier voor de tourdata van Blaze!