Sleeping Beauty © Ballet van de Staatsopera van Tatarstan

Tatarstaanse Staatsopera krijgt grote ovatie in Theater Sneek

Reinhilde van Aalderen

The Sleeping Beauty  (Marius Petipa) - Staatsopera van Tatarstan
Verhaal: Ivan Vsevolozhsky
Gezien: 17 december 2016 in Theater Sneek. Speeldata t/m januari 2017 in diverse theaters.

De goede Fee in haar lilakleurig kostuum danst kleurige gracieuze arabesken en pirouettes terwijl de heks in haar zwart fluwelen kostuum door korte pinnige bewegingen strijdt om Aurora, de slapende prinses. Je voelt dat je zelf in een sprookjesverhaal stapt.

Als het doek opgaat is het publiek zomaar bij de dopingceremonie van de pasgeboren prinses Aurora, oftewel Doornroosje. De heks stuift het podium op, vervloekt de prinses en ik werd direct meegenomen in het verhaal. Naast de heks stoof een groep fabeldieren het podium op en dansten sterk en robuust. Korte bewegingen, harde en hoge sprongen en landingen die je voelde trillen in je stoel.
Als Aurora volwassen is, prikt ze zich aan een roos en valt 100 jaar in slaap. De goede Fee gaat op zoek naar een prins die Aurora kan wekken met een kus. Samen met de uitverkoren prins verslaat ze de heks. De prins wekt Aurora, ze trouwen en geven een sensationeel bal met allerlei sprookjesfiguren. Die scene op het bal vond ik fantastisch.

Pas de deux vol energie

Alle dansers pronkten van top tot teen door de grote gouden glitterkostuums en de feestelijke schmink. Naast het beroemde duet van de prins en de prinses zag ik ook de dansduetten van Roodkapje en de Wolf, Blauwbaard, en de Gelaarsde kat, die ook op het bal verschenen, wat kenmerkend is voor het klassieke verhaal van Vsevolozhsky. De duetten waren schitterend om naar te kijken door de energie, de grote sprongen en snelle pirouetten.

Klein dansgezelschap, grote performance

Eerder bezocht ik al eens de balletvoorstellingen Giselle en Het Zwanenmeer van de Staatsopera. De dansers van de Staatsopera dansen niet alleen beeldschoon, het non-verbale contact tussen de dansers en het publiek is ook hartverwarmend om te voelen. De solisten zoeken oogcontact met willekeurige mensen uit het publiek waardoor je het gevoel krijgt dat ze speciaal voor jou optreden.

Voor aanvang van een balletvoorstelling mag je best hoge verwachtingen hebben van het dansgezelschap omdat het traditionele repertoire al voor lange tijd gekoesterd is.
Spijtig genoeg ging een danseres uit het corps de ballet zaterdag lelijk door haar enkel, dit zag er pijnlijk uit maar ze wist zich direct te professioneel te corrigeren en kreeg van het publiek een groot applaus.

Ballet voor dansliefhebbers uit alle windstreken

De Staatsopera verzorgt haar balletvoorstellingen tot in de puntjes en dat is te horen aan de muziek, te zien aan de kostuums en het decor. Wat het zo fijn maakt om naar dit balletgezelschap te kijken is dat het een relatief kleine groep dansers is die de ruimte op het podium durft te nemen. Dit dansgezelschap is heel goed in het creëren van een kleine, toegankelijke en intieme sfeer maar voor het kippenvel-gevoel is het wellicht aan te raden om naar de uitvoering van een groter dansgezelschap te gaan zoals Het Nationale Ballet. Doordat de Staatsopera een kleiner en mobieler dansgezelschap is, maakt dit het voor dansliefhebbers uit alle windstreken mogelijk om te kunnen genieten van The Sleeping Beauty en andere bekende balletklassiekers. Daarom zou ik je zeker aanraden om deze balletvoorstelling te bezoeken.