Switch van het Nederlands Dans Theater: Making a difference through dance

Op 2 april vond in het Lucent Danstheater in Den Haag de 27e editie van Switch plaats. In deze jaarlijkse choreografieworkshop en benefietvoorstelling nemen de dansers van Nederlands Dans Theater het heft in eigen hand. Ze creëren niet alleen zelf balletten voor hun collega-dansers, maar ze zijn ook zelf verantwoordelijk voor de voorbereidingen en organisatie van de voorstelling. Daarnaast wordt de gehele opbrengst van de avond gedoneerd aan een goed doel. Het resultaat is een creatieve en innovatieve avond waarop het publiek jong choreografisch talent kan ontdekken en bovendien de organisatie Relevé AC ondersteunt.

Switch van het Nederlands Dans Theater

De eerste editie van Switch vond plaats in 1988 op initiatief van de dansers zelf. Het nieuwe theater bood nieuwe kansen voor de dansers om horizon te verruimen en hun creativiteit de vrije loop te laten gaan. Inmiddels is het uitgegroeid tot een project dat meer is dan een choreografieworkshop alleen. Het biedt de dansers niet alleen een platform om hun eigen choreografieën te laten zien, maar geeft ze ook de kans om andere vaardigheden op het gebied van productie, marketing en merchandising te ontwikkelen.

Er zijn veel oud-deelnemers van Switch waarvan de choreografieën inmiddels regelmatig op het podium van het Lucent Danstheater en daarbuiten te zien zijn.  Enkele voorbeelden van succesvolle choreografen zijn Johan Inger, Paul Lightfoot, Alexander Ekman en Medhi Walerski.

Switch 2015

Met maar liefst dertien wereldpremières is het programma van Switch dit jaar goed gevuld. De choreografen en dansers krijgen de vrijheid om de avond in te vullen zoals zij dat willen. De choreografieën variëren van grappige en theatrale duetten tot ingetogen solo’s, waarvan sommigen bijblijven en anderen zich minder goed onderscheiden van de vele andere werken.

Een choregrafie die opvalt in de eerste helft van het programma is Margarie & Thomas van Danielle Rowe. Het stuk begint met twee bewegende portretten van Margarie, een vrouw met een sigaret en een glas drank in haar hand, en Thomas, een man met hoge sokken, bril en een kop thee. De twee ontmoeten elkaar en vormen uiteindelijk een bijzonder stel. Op het nummer Les Champs-Élysées marcheren zij rond op het podium, waarbij het vooral het creatieve concept, de styling en de hilarische lichaamstaal van de dansers is die dit stuk memorabel maken. Ook Once Upon A Time van Menghan Lou is indrukwekkend. Het duet voor twee mannelijke dansers heeft een beladen sfeer, balanceert tussen rust en onrust en houdt de spanning perfect vast.

Het tweede deel van de avond opent met een excentrieke choreografie van Bastien Zorzetto met de titel FUCK IT. Gekleed zwarte leggings en staand op draaischrijven gooien de dansers de heupen los  op muziek van Beyoncé. Het doet denken aan een videoclip, maar is wel entertaining. Een andere choreografie die opvalt is Breakaway van Ema Yuasa welke vol overgave wordt gedanst. Te zien is hoe de danseres gepijnigd op de vloer ligt, en overeind wordt geholpen door haar partner. Het is een emotionele choreografie over liefde en verlangen om te ondersteunen en ondersteund te worden.

Het programma wordt toepasselijk afgesloten met een choreografie van Silas Henriksen op live muziek van Andy Smart en muzikanten. Uit een kleurrijke hoop stoffen komt een danser tevoorschijn, gevolgd door een bont gezelschap dansers gekleed in rokken van oude boodschappentassen en andere alternatieve creaties. Het onderstreept de creativiteit, vrijheid en humor van de choreografen van Switch.

Karakteristiek voor Switch is het persoonlijke karakter van de avond. De choreografieën worden door middel van klungelige backstage filmpjes aan elkaar gepraat, waarin er regelmatig grappige of onhandige opmerkingen gemaakt worden,  nietsvermoedende toeschouwers uit het publiek geïnterviewd worden en de technici worden opgehouden van hun werk. De filmpjes zijn daarmee uiterst charmant en vooral ontzettend vermakelijk.

Minstens net zo leuk als de voorstelling zelf zijn de activiteiten die plaats vinden in de foyer. De dansers zelf zijn overal aanwezig om geld in te zamelen voor het goede doel. Ze staan achter het buffet en voorzien de bezoekers van snacks en cupcakes, gaan rond om geld in te zamelen en “I donated” stickers uit te delen en verkopen merchandise met het speciaal ontworpen logo. Bovendien is er na de voorstelling tijd om samen met de dansers de dansvloer op te gaan.

Medical Action Myanmar

Tussendoor wordt er ook een documentaire vertoond waarin danseres Myrthe van Opstal wordt gevolgd tijdens haar reis naar Myanmar waar zij de organisatie Medical Action Myanmar bezocht, de organisatie die Switch vorig jaar steunde. Afhankelijk van de organisatie die de dansers van het Nederlands Dans Theater besluiten te ondersteunen, wordt er niet alleen geld gedoneerd, maar reizen er ook enkele dansers van het gezelschap naar het buitenland om de organisatie te helpen met kunstprojecten. Medical Action Myanmar geeft hulp aan aidspatiënten en ontving vorig jaar €35.000 van Switch. Myrthe was op bezoek in één van de klinieken en gaf een dansworkshop aan kinderen in een weeshuis. Als een ware professional begon ze meteen met het instuderen van een choreografie, maar de kinderen waren zo ongestructureerd en enthousiast dat het vooral een les in dansplezier werd. De vrolijkheid spatte van het scherm.

Switch 2015 steunt Relevé AC

Dit jaar is gekozen om de opbrengst van Switch te doneren aan de organisatie Relevé AC, een initiatief van voormalig solist van Het Nationale Ballet Isaac Hernández en zijn vader Hector en broer Esteban. Isaac was zelf aanwezig op de première om te vertellen over hun werk. Opgegroeid in een groot gezin in Mexico kreeg hij balletlessen van zijn vader in de achtertuin van hun woning. Een groot aantal kansarme kinderen eindigt op straat om zich aan te sluiten bij een bende, en Isaac is ervan overtuigt dat eenzelfde lot hem dankzij ballet bespaard is gebleven. Dit inspireerde hem tot het oprichten van twee gratis balletscholen  in de armste regio’s van het land. Switch is het begin van een samenwerkingsverband tussen Relevé AC en de dansers van het NDT, die de organisatie in de toekomst willen blijven steunen door het geven van workshops en het opzetten van dansvoorstellingen.

Binnenkort wordt op de website van Switch bekend gemaakt hoeveel geld er is opgehaald voor Relevé AC.