Project Sally Maastricht, Revolt, Joey Roberts

Project Sally Maastricht laat kracht zien in Revolt

Marcella Pinckers

Revolt, de nieuwe dansvoorstelling van Project Sally Maastricht zuigt je mee in een wervelstorm van indrukken. Talentvolle jonge dansers voeren een choreografie uit die verschillende gevoelens tot uitdrukking brengt. Versterkt door de juiste muziek en een minimalistisch decor komt de boodschap van deze productie als een ware verrassing.

Project Sally Maastricht creëert dansvoorstellingen voor jong en oud, maar is vooral bekend vanwege de veelzijdige jeugd- en jongeren voorstellingen met een educatieve boodschap. Dans voor jong, jongeren en jong van hart is de lijfspreuk van het gezelschap. Project Sally Maastricht ontplooit het talent van jonge dansers en choreografen en krijgt publiek, jong én oud, met hun producties in beweging.

Opstand in de dans

Tijdens Festival Musica Sacra ging de nieuwste dansvoorstelling van Project Sally Maastricht in première. Revolt gaat over opstand. De opstand van de digitale en prestatiegerichte generatie tegen de overweldigende wereld van nu. Angst, kwetsbaarheid, durven en uiting geven aan je emoties staan centraal in de dansvoorstelling.

In een charmante zaal, waar het publiek dicht op de huid van de dansers zit, begint Revolt met de dreunende bas van elektronische muziek. Twee vrouwelijke en vier mannelijke dansers betreden het podium. Er is een minimalistisch maar functioneel decor. Het decor bestaat uit een aantal witte kruisvormige barricades, die de dansers gretig gebruiken om hun boodschap kracht bij te zetten. Zoals gewoonlijk bij Project Sally Maastricht speelt het decor een grote rol in de dans, zonder te veel af te leiden van de dans zelf.

Donker gemoed in Revolt

Revolt kent een geweldige muziekkeuze; opzwepende en moderne beats, afgewisseld met klassieke variaties. Het publiek beweegt zachtjes mee met de dansers. De spaarzame belichting draagt bij aan het gevoel van opstand; dat diepe, donkere verlangen om het uit te schreeuwen en een verandering in gang te zetten. De luide muziek, de donkere ruimte, de volledig uitverkochte zaal en intensief bewegende dansers drukken op je gemoed, net zoals een opstand dat ook zou (moeten) doen.

De dansers zijn goed op elkaar ingespeeld, ze gebruiken het hele podium om uiting te geven aan hun boodschap. De groep dansers beweegt als één, afgewisseld met krachtige duetten en een aantal solo’s. In de choreografie dagen de dansers elkaar uit, geven toe aan hun emoties, observeren elkaar en werken samen. Mooie momenten tijdens de voorstelling zijn die tussen de muziekstukken door, wanneer er een korte stilte valt en het gehijg van de dansers goed te horen is. Hun inspanning is voelbaar.

Krachtige vertoning van choreografie

De bewegingen in de choreografie zijn krachtig. Snelle, korte bewegingen, die de snelheid van de huidige maatschappij kunnen voorstellen, maar ook de haast die achter een gevoel van opstand zit. Door de opeenvolgende bewegingen blijft er voldoende snelheid in de dansvoorstelling zitten. Het publiek kan zich tegoed doen aan deze vloeiende choreografie.

Revolt laat diepe indruk achter. De dansers hebben alles gegeven, het decor en de muziek versterken de choreografie. Project Sally Maastricht bewijst met deze productie dat zij een zeer volwassen dansvoorstelling kunnen neerzetten. Revolt is een krachtige vertoning, zowel qua dans als gevoel, die voor iedereen herkenbaar is. Een aanrader.

Revolt speelt nog tot en met december 2015 in verschillende theaters in Nederland. Ga voor meer informatie naar de website van Project Sally Maastricht.