SPORTables: on-the-go recepten voor (top)sporters – Karin Lambrechtse en Eline van der Raad

Makkelijk, snel en lekker: helemaal 'SPORTables'!

Annemarie Cools

SPORTables dient als een voedingshandleiding voor (top)sporters, geschreven door Karin Lambrechtse een oud-danseres van het internationale dansgezelschap Introdans, in samenwerking met diëtiste Eline van der Raad.  Deze voorbode prikkelt mijn verwachting naar de recepten en voedingstips binnenin, omdat ik als danseres (in opleiding aan de Academie voor Danseducatie in Tilburg) niet altijd weet wat ik het beste voor of na een training kan eten. Na het lezen en uitproberen van deze recepten, is mijn honger naar tussendoortjes en kennis over het lichaam gestild!​

Karin Lambrechtse’s eerste publicatie SPORTables is verschenen op juni 2016. Het kookboek ziet er strak uit: zwarte omslag met een game-achtig figuur op de voorkant. Het is grafisch vormgegeven, met een stijl die hint aan een videogame. Een welkome afwisseling tussen al die kookboeken met slanke sporters met een appel in hun hand op de voorkant.

Sportrepen en on-the-go recepten

Het boek opent met een uitleg over de bestaande sportrepen, zoals een Isostar reep. Naast de bekende verpakkingen komen, met bijvoorbeeld een mueslireep van AH Basic, ook de huismerken aan bod. Daarop volgt er een lijstje van basisproducten die altijd handig zijn om in je kast te hebben: denk bijvoorbeeld aan kokosolie, espressopoeder, vanille-extract en paranoten. De auteurs hebben besloten om daarna per sportcategorie een aantal recepten te geven. De sportcategorieën zijn duursport, krachtsport en teamsport. Per categorie zijn er ongeveer twaalf on-the-go recepten te vinden. Aan het begin van elke categorie is een korte uitleg te lezen over hoeveel koolhydraten, vocht, vetten en eiwitten zij adviseren te eten of te drinken voor, tijdens en na het sporten. Het feit dat de auteurs ervoor hebben gekozen om het boek in te delen in de sportcategorieën is handig voor mensen die een sport beoefenen die duidelijk in die categorieën valt. Nu ben ik een danser en weet ik niet zo goed in welke categorie de dans valt. Het is namelijk van alles wat: krachtsport, duursport en teamsport. Maar dat biedt ook een belangrijk voordeel: ik kan uit alles kiezen.

Ballerina-bar(re): de snelle workout-snack

De recepten variëren van herstelburgers voor na de training, tot een rijstreep voor tijdens en een nicecream (een gezond recept voor heerlijk ijs) voor na de training. De ingrediënten zijn bij elke supermarkt te verkrijgen, de recepten zijn gemakkelijk te maken. Hierdoor grijp  ik sneller naar dit boek dan naar een voorverpakte mueslireep of een eierkoek.  De repen zijn een paar dagen in de koelkast te bewaren. Zo ook de ballerina bar(re). Dit is een door goji-bessen roze gekleurde reep, die Karin aanraadt aan dansers. Vanwege het magnesium en kalium is hij goed voor de spieren en de combinatie van snelle en langzame koolhydraten zorgt voor een geleidelijke energie-afgave, zonder je bloedsuiker te laten pieken. Deze reep wil ik zeker uitproberen! Na de sportcategorieën komt er een hoofdstuk over drinken: fruitsmoothies, shakes en drankjes om zelf te maken. Zo weet ik nu een handig recept om mijn eigen eiwitshake te maken, zonder chemisch eiwitpoeder! In dit hoofdstuk is er ook een uitleg over verschillende soorten drank en over wat je wanneer nodig hebt.

Voorkom de middagdip

Dan speciale aandacht voor dat moment wat averechts voor de trainingen werkt: de middagdip. In dit hoofdstuk staan recepten om de middagdip tegen te gaan. Van zelfmaakoreo’s tot peanutbutterchuncks: jammie! Deze peanutbutterchuncks maak je met dadels, zonnebloempitten, hazelnoten en natuurlijk pindakaas. Door deze gevarieerde ingrediënten wordt dit tussendoortje lekkerder en gezonder dan een Hollandse boterham met pindakaas. Het is fijn dat al deze recepten wat zoetig zijn, hetzij door het fruit wat er in zit, hetzij door de chocolade die gebruikt wordt. ’s Middags heb ik vaak zoete trek en deze recepten weten mij toch actief te houden!

Het laatste hoofdstuk van het boek betreft achterliggende informatie. Over de energiehuishouding in je lijf, sportgerelateerde klachten, supplementen en het belang van een goede warming up en cooling down. Kortom: een uitgebreid hoofdstuk met nuttige achtergrondinformatie over je lichaam en voeding. Eindelijk opheldering rondom de mythes die er rondom voeding hangen: wel of geen koolhydraten bijvoorbeeld.

Energie tot het middaguur

Ik heb een aantal recepten uitgeprobeerd, zoals de banaan-lijnzaadcrackers als ontbijt. Normaal ontbijt ik met magere kwark met havermout en noten rond 08:00 uur en heb ik om 11:00 uur echt wel weer honger. Nu had ik deze crackers met wat kwark als ontbijt gegeten en ik hield het vol tot het middaguur! Ik merk ook dat de repen voor tussendoor goed vullen en erg lekker zijn, waardoor ik minder snack-trek heb rond 03:00 uur. Ik vind het erg fijn dat er af en toe persoonlijke tips en variaties in staan, voor als ik iets niet in huis heb. Ook staat er per recept hoeveel eiwitten, vet, koolhydraten, et cetera er in zitten. Voor mensen met intoleranties of allergieën staat er naast elk recept de allergenen.

Al met al zou ik dit boek aanraden aan mijn mede-dansers en sporters, omdat het een duidelijke richtlijn geeft van wat je tijdens je training kunt eten. De meeste recepten zijn makkelijk te maken, ook voor een student zoals ik. Voor ingewikkelde ingrediënten wordt er een vervanging aangeboden. Daarbij leest  het boek erg prettig door een strakke, grafische lay-out. Wil je gezond en lekker eten tijdens je workout: dan is dit een aanrader!

on-the-go recepten voor (top)sporters – Karin Lambrechtse en Eline van der RaadSPORTables: on-the-go recepten voor (top)sporters – Karin Lambrechtse en Eline van der Raad

Uitgeverij Loopvis

ISBN: 978-94-92206-22-0