Last Work - Batsheva Dance Company, © Gadi Dagon

Last Work van Ohad Naharin is Gaga

Gezien op 16 mei 2016 - Rabozaal Stadsschouwburg Amsterdam.

De Batsheva Dance Company uit Israël toont onder leiding van choreograaf Ohad Naharin hedendaagse moderne dans van wereldklasse. Dit is ook te merken aan de drie totaal uitverkochte voorstellingen van zijn choreografie en Nederlandse première, Last Work.

Last Work (65 min.) van Naharin toont de behoefte aan uniek willen zijn en tegelijkertijd de behoefte aan saamhorigheid. Last Work dient ook als noodsignaal en pleidooi voor het voortbestaan van de danskunst in Israël, een land vol spanningen. De achttien dansers van Batsheva Dance Company dansen in opdracht van Naharin in Last Work alsof dit de allerlaatste voorstelling zou kunnen zijn.

Last Work grijpt meteen je aandacht

In de openingsscène van Last Work rent een danser in vlot tempo over een loopband. Deze runner kijkt naar een verre horizon, onzichtbaar voor de toeschouwer. Even later steekt een danser in gehurkte positie met kleine looppasjes rustig het toneel over. Deze danser kijkt naar de grond onder zijn voeten. Het publiek blijft met volle aandacht kijken naar de prachtige solo's die volgen. Ondertussen blijft de runner op één plek stug doorrennen en komt in de ruimte geen millimeter verder.

De dansers van de Batsheva Dance Company bewegen zeer krachtig, katachtig en sensueel. Sommige solo’s en groepsscènes worden in slow-motion uitgevoerd. De beleving van lichaam en beweging krijgen de volle aandacht en de emoties zijn intens. In een andere scène op harde muziek van Maxim Warrat, maken de dansers van de Batsheva Dance Company energieke, repeterende en afmattende bewegingen. Overigens is Maxim Warrat het psuedonym van Ohad Naharin.

De runner blijft non-stop doorrennen op één en dezelfde plek zonder ook maar een seconde om te kijken naar de andere dansers naast hem.

De visie van Naharin: Gaga

Naharin is bekend om zijn revolutionaire danstechniek voor dansers: Gaga. Deze Gaga-techniek is gebaseerd op drie spelregels, namelijk: goed voor je lichaam zorgen, je volledig bewust zijn van andere personen in je omgeving en gebruik maken van je verbeeldingskracht. De Gaga-techniek geeft zichtbaar een contrastrijke dimensie aan de bewegingsstijl van de dansers van de Batsheva Dance Company.

In Last Work maakt een danser repetitieve en explosieve sprongen waarbij hij armen en benen telkens zijwaarts gooit. Ondanks de enorme kracht die hiervoor nodig is, lijkt hij vrolijk over het hele podium te zweven. In een ander deel tonen de dansers uiterst hoge en verstilde concentratie wanneer zij verkrampt in freeze -houding op het toneel liggen. Last Work leidt mij door een breed scala aan persoonlijke associaties en emoties, van heel luchtig tot heel intens.

De runner rent nog steeds, zelfs nadat de toneellichten zijn uitgegaan. Alleen het geluid van zijn rennende voetstappen op één en dezelfde plek is te nog horen. In het duister lijkt de ruimte hierdoor een stuk kleiner ook al zit de zaal afgeladen vol.

Dancing Gaga

De Gaga-danstechniek van Naharin, geeft evenveel belang aan het gezonde verstand als aan de verbeeldingskracht. Het positieve effect hiervan is duidelijk zichtbaar in de dynamische uitvoering en aan de hoge kwaliteit van de dansvoorstelling. In Last Work komen de kwaliteiten van de dansers zowel in groepsverband als ieder persoonlijk geheel tot hun recht.

Als toeschouwer heb ik de volledige vrijheid om Last Work van Naharin vanuit een persoonlijk perspectief te interpreteren en verder te kijken en te denken dan ik gewend ben. Uit gesprekken achteraf merk ik dat meerdere toeschouwers van jong tot oud, dit ook zo ervaren. Ik vind het een verademing om deze voorstelling mee te maken en onovertroffen mooi om te zien.

Na afloop krijgt de runner samen met de andere dansers extra applaus. Hij heeft immers in de tussentijd kilometers afgelegd, kwam ondanks zijn geren geen stap vooruit en heeft de prachtige dansvoorstelling naast zich volledig gemist.

Bezoek voor meer informatie over Ohad Naharin en zijn Gaga-techniek de website van de Batsheva Dance Company.

De Nederlandse première van Last Dance door Batsheva Dance Company is mede mogelijk gemaakt dankzij een bijdrage van KUNSTENISRAËL.