Jewels Nationale Ballet

Het Nationale Ballet straalt in Jewels van George Balanchine

Toen Jewels van George Balanchine in 1967 in New York in première ging, was het meteen een succes. Bijna 40 jaar later werd het volledige ballet ook bij Het Nationale Ballet op het repertoire genomen. Nu in seizoen 2014/2015 keert Jewels eindelijk terug op het podium van de Nationale Opera & Ballet. De balletvoorstelling ging 12 februari in première en de dansers van Het Nationale Ballet maakten wederom indruk met dit fonkelende drieluik.

Jewels van choreograaf George Balanchine

Toen George Balanchine rond  de jaren zestig langs juweliershuis Van Cleef en Arpels liep, werd hij gehypnotiseerd door de schoonheid van de uitgestalde juwelen. Deze zouden hem inspireren tot het creëren van een vernieuwend en veelbesproken ballet. Jewels ging in 1967 in première in New York en wordt vandaag de dag wereldwijd nog steeds gezien als een kroonjuweel uit Balanchine’s repertoire. Elke akte in dit ballet heeft een eigen dansstijl, geïnspireerd door de landen waar Balanchine als danser of choreograaf heeft gewerkt. De juwelen als inspiratiebron komen terug in de formaties, de kostuums en het bijzondere decor van Toer van Schayk, die een mooi geheel vormen in dit sprankelende ballet.

Jewels Het Nationale Ballet

Emeralds

Emeralds, het eerste deel van Jewels, is een wonderschoon eerbetoon aan het Franse ballet. Balanchine combineerde het chique en statige karakter van het hof met romantiek en dromerige melancholie. De danseressen, gekleed in zwierige smaragdgroene rokken, dribbelen in verschillende formaties rond het solistenpaar. Eerste soliste Jurgita Dronina blijft verrassen met haar ijzersterke techniek en sprankelende persoonlijkheid. Ze danst met oprechte vreugde en beweegt zo licht en moeiteloos dat ze de moeilijkheid van Balanchine’s choreografie doet vergeten. Haar vloeiende, zachte en sierlijke armbewegingen zijn ontroerend mooi. Marijn Rademaker is haar elegante en beheerste partner. De tweede pas des deux, hoffelijk en statig, wordt gedanst door Qian Liu en Artur Sheserikov. Ze maken indruk met hun dans, maar er mist een emotionele connectie tussen de twee partners. In de pas des trois valt Young Gyu Choi, net als in Cinderella, op met zijn sterke sprongen en enthousiasme.

Jewels Het Nationale Ballet

Rubies

Het bruisende ballet Rubies bevat invloeden van jazz en musicaldans. Naast Stravinsky’s muziek wordt ook de hectiek van het Amerikaanse leven als Balanchine’s inspiratiebron voor dit ballet genoemd. De choreografie is snel, speels en virtuoos met hoekige vormen en twistende heupen. Het corps de ballet wordt aangevoerd door soliste Igone de Jongh en koppel Maia Makhateli en Remi Wörtmeyer. Ondersteund door vier mannelijke dansers tilt Igone haar lange benen hoog in arabesque. Haar dans is krachtig en haar blik uitdagend. Maia Makhateli is snel en haar energie aanstekelijk. Ze gooit haar benen in een achterwaartse attitude, maakt een paar razendsnelle draaien en flirt met het publiek en haar partner. Samen met Remi Wörtmeyer vormt zij een dynamisch duo.

Jewels Het Nationale Ballet

Diamonds

Diamonds sluit het drieluik in stijl af. Van begin tot eind refereert dit deel aan de grandeur van het Russisch klassiek ballet. De danseressen betreden het podium gekleed in glinsterende witte tutu’s en regelmatig doet de choreografie denken aan grote balletklassiekers als De Notenkraker en Het Zwanenmeer. De grand pas des deux, het hoogtepunt van dit ballet, is Anna Tsygankova op het lijf geschreven. Haar techniek is vlekkeloos, en haar sierlijkheid en autoriteit weergaloos. Ook partner Jozef Varga zet een goed optreden neer in zowel het partnerwerk als zijn solo. Het ballet sluit af met een imponerende finale waarin alle dansers in een grootse formatie het podium betreden op de slotakkoorden van Tsjaikovski’s muziek.

Het Nationale Ballet straalt in Jewels

Jewels is een van de drieëndertig werken van Balanchine die Het Nationale Ballet op het repertoire heeft staan, en mag met recht een kroonjuweel in Balanchine’s oeuvre worden genoemd. De drie werken zijn verschillend in stijl en roepen elk een ander gevoel op. Van ontroerende verfijning in Emeralds tot de aanstekelijke energie van Rubies en tot slot de imponerende schoonheid van Diamonds. De coaching van de Balanchine Trust, die er overal ter wereld op toe ziet dat de werken van Balanchine zo worden uitgevoerd als de choreograaf dat zelf ooit bedoeld heeft, heeft ongetwijfeld bijgedragen aan de prachtige uitvoering van zowel de solisten als het strakke corps de ballet. Hopelijk mogen de dansers van Het Nationale Ballet snel weer schitteren in een van Balanchine’s andere balletten.

Ga naar de website van de Nationale Opera en Ballet voor de speellijst van Jewels.

Trailer Jewels