Dancing in a Winter Wonderland

Dancing in a Winter Wonderland van DeDDDD vrolijkste voorstelling

Op Eerste Kerstdag was het Lucent Dans Theater in Den Haag gevuld met familie, vrienden en dansliefhebbers voor de première van Christmas Spectacular: Dancing in a Winter Wonderland. In de nieuwe revue-achtige kerstvoorstelling van De Dutch Don’t Dance Division volgen verschillende kersttradities en winterse vertellingen, gedanst op muziek van wereldberoemde componisten, elkaar in rap tempo op. Van klassiek ballet tot breakdance; allerlei dansstijlen komen aan bod. Ook de leeftijden van de dansers variëren enorm: van 5 tot 65 jaar. Er is dus werkelijk voor ieder wat wils! Deze indrukwekkende en ontroerende show is nog te zien op zaterdag 27 en zondag 28 december.

Christmas Spectacular: Dancing in a Winter Wonderland

De winter vormt de rode draad door de feestelijke familievoorstelling van De Dutch Don’t Dance Division (DeDDDD). In een van de eerste scènes bevinden de dansers zich op De Schaatsbaan, een typisch Hollands tafereel dat doen denken aan de ijsgezichten van de 16de eeuwse schilder Hendrick Avercamp.

Op het ijs schittert de nieuwe Dutch Junior Dance Division (DeDJDD) danser Jean-Louis Decock als een van de drie stoere jongens - naast Youri Jongenelen en Thijs Hogenboom. Zij trakteren het publiek op hoogstandjes en sprongen uit het klassiek ballet-repertoire. Michaël Häflinger is verwikkeld in een onbeantwoorde liefde met Eléonore Dugué en Spikey Lee (lid van Team Thom in de Ultimate Dance Battle) maakt ons aan het lachen als een dansende sneeuwpop. Ook een schaatswedstrijd ontbreekt natuurlijk niet en zelfs ‘Koningin Beatrix’ brengt een bezoekje.

Deze scène is mijn favoriet van de middag; niet alleen is die prachtig, komisch en ontroerend, maar de verschillende dansen smelten zo moeiteloos aaneen dat deze choreografie het meest compleet aanvoelt. De rest van de dansvoorstelling is helaas, maar wél zoals het een revue eigenlijk betaamd, iets meer een aaneenschakeling van variéténummers. Zo valt de plot en spanningsboog op zijn gat met de Grand Pas de Deux van de Vlammen. Hier laten Luke Cinque-White en Marin Ino weliswaar een waanzinnig staaltje technische virtuositeit zien, maar de emotionele vlakheid van het duet staat in schril contrast tot de rest van de dansvoorstelling en weet mij niet te raken.

In de dansvoorstelling passeren ook andere winterse figuren de revue, zoals een sneeuwkoningin, sneeuwvlokken en ijsnimfen. Rinus Sprong zingt een lied als Koning Winter, Spikey Lee laat ook de Kerstman dansen en Julia Zuurbier danst een prachtige moderne solo als het meisje met de zwavelstokjes. Een van de choreografieën is zelfs getiteld Winter en wordt gedanst door het voltallige DeDJDD op muziek van Vivaldi.

De Dutch Don’t Dance Division wenst u een vrolijk Kerstfeest

Op Kerstavond werd mij tijdens de Kerst-mis in een katholieke kerk nog verzocht het licht in elkaar te zien en niet me te laten verleiden door materie:

Laten we bidden voor de mensen die bij Kerstmis alleen maar denken aan lekker eten en nieuwe kleren. Dat zij ook eens stilstaan bij degenen die het minder goed hebben en dat iedereen in mag zien dat de geboorte van Christus meer is dan uiterlijke franje.

De halflege kerk vormt een sterk contrast met de uitverkochte theaterzaal waarin ik mij nu bevind. De Christmas Spectacular, een uitbundige show met een overvloed aan prachtige en humoristische kostuums, is geen sobere beleving.

Toch is de kerstmoraal in deze voorstelling (gelukkig!) niet verloren gegaan. In de eerste helft van de voorstelling zien we Scrooge met regelmaat boos voorbijkomen. Wanneer hij zijn neefje tegenkomt geeft hij aan niet te snappen hoe hij, arm dat hij is, gelukkig kan zijn. Zijn neefje antwoordt niet te begrijpen hoe Scrooge, met al zijn rijkdom, zo verbitterd is. Geld maakt niet gelukkig, is de moraal. Uiteindelijk ontdooit het koude hart van Scrooge en wenst het voltallige ensemble ons een vrolijk Kerstfeest.

Betoverd door Karisma Constumes

Toch is geld wel handig! Dankzij de geslaagde crowdfunding-actie werd de financiering van de kostuums mogelijk. Gemaakt door Ben Voorhaar en Sabrina Zyla van Karisma Costumes, dragen de kostuums bij aan het succes van de voorstelling. Vooral het wintersnoepgoed - zuurstokken, peperkoekmannetjes en groene en rode Kerst-M&M’s - brengt een golf van herkenning en plezier teweeg. De jonge kinderen dansen heel leuk en de prachtige kostuums dragen in grote mate bij aan het kijkplezier. Ook de kostuums van de dieren uit het wintercircus maken indruk. We zien onder andere dansende ijsberen, pinguïns en een Siberische tijger. Aan alle donateurs die dit mogelijk hebben gemaakt: “Dankjewel!!!”

Oudejaarsavond in Hotel Des Indes

Choreografen Thom Stuart en Rinus Sprong hebben hun inspiratie dicht bij huis gezocht. De laatste scène van de voorstelling vindt plaats in Hotel Des Indes. In dit beroemde Haagse hotel wordt oudejaarsavond gevierd. Ana-Alicia Sklias (bekend van So You Think You Can Dance) danst de rol van Mata Hari, een Nederlandse exotische danseres, die vaak in Hotel Des Indes kwam en daar contact maakte met hooggeplaatste heren. Eléonore Dugué (nieuw bij DeDJDD) danst De Stervende Zwaan van de beroemde ballerina Anna Pavlova, die in 1931 in het hotel aan een longontsteking overleed. Hierna zorgen Can Can-danseressen voor lichter vermaak op Die Fledermaus van Johan Strauss en volgens traditie klapt het publiek enthousiast mee. Met de aria Champagne wensen alle dansers, musici en medewerkers van Dancing in a Winter Wonderland ons een gelukkig 2015.

Dans is voor iedereen!

Dancing in a Winter Wonderland is een van de vrolijkste voorstellingen die ik in lange tijd heb gezien. Door de variatie in muziek, dansstijl, leeftijd en kostuums weet deze dansvoorstelling waarschijnlijk iedereen te raken. Ik ben in ieder geval gecharmeerd van het dansplezier dat de dansers uitstralen. Zoals Jan Kooijman in het voorwoord van het programmaboekje aangeeft, zijn Thom en Rinus enorm succesvol in het enthousiasmeren van mensen voor dans. Zelf ben ik Thom en Rinus enorm dankbaar voor hun democratisering van het ballet; de elitaire atmosfeer waar het ballet doorgaans door omgeven is, is bij De Dutch Don’t Dance Division ver te zoeken. Dans is voor iedereen! Geen wonder dat ze volle zalen trekken...