Choco of kaas. © Clara Hermans

Choco of Kaas? trekt jong en oud de vloer op

Annabel van Baren

Choco of Kaas? – LAP vzw
Gezien: 6 april 2017 op festival Tweetakt in Utrecht. Choco of Kaas? is tot 25 april te zien op diverse locaties in België. Speellijst

Dansers en makers Dafne Maes en Danaé Bosman van LAP vzw stellen met hun speelse dansvoorstelling Choco of Kaas? jonge en oud(er)e Utrechtenaren voortdurend vragen, als: wat wil je op je boterham? Kan je alles wel zelf kiezen of worden die keuzes door anderen bepaald? Een interactieve dansvoorstelling over ‘kiezen-willen-mogen-moeten-krijgen-hebben’ voor 6+.

De dansvoorstelling begint al buiten de zaal. Maes kan namelijk moeilijk kiezen wat ze met haar rol gele tape wil doen: een rechte lijn plakken, of toch een die dwars door het wachtende publiek gaat. Bosman legt uit dat dat typisch Maes is: moeilijk keuzes kunnen maken. En dat geldt ook voor onze schoenen: wel van tevoren uit, of toch niet? Zo’n twintig kinderen van een plaatselijke BSO giechelen en krioelen door elkaar als iedereen hun schoenen uittrekt. En dan weer aandoet. En dan toch echt uitdoet.

Choco of kaas: is een keus uit twee echt een keus?

De witte dansvloer is omkaderd met hetzelfde gele tape als buiten de zaal en doet dienst als hier-op-staan tape. Vrijwel alle kinderen en veel volwassenen verspreiden zich om de dansvloer. De rest neemt plaats op de tribune. Maes en Bosman zetten de toon meteen: enthousiast meedoen met hun bewegingsopties. Kies uit snelle goudvis, of slome haai. Choco of kaas op je brood? Een jongetje naast mij wilde erg graag meteen al gaan zitten. Met zichtbare tegenzin voerde hij de bewegingsopties halfslachtig uit. Zijn “waarom mogen zij wel zitten en ik niet?” werd niet gehoord, of in ieder geval niet opgepakt door Maes en Bosman. Fundamentele, existentiële vragen worden in deze voorstelling niet behandeld (het is immers een 6+ voorstelling) maar als volwassene sijpelt er naderhand toch iets filosofisch door. Als ik echt zou moeten kiezen tussen choco of kaas, en als er geen andere opties waren, hoe vrij is dan die keus? Het tegendraadse jongetje zette me aan het denken.

Acrobatiek en herhaling op elektronische muziek

Dan is het tijd om Maes en Bosman alleen te laten op de vloer als iedereen op de tribune plaatsneemt. De Belgische makers en dansers rollen, duikelen en stoeien er op los. Veel mime en woorden: choco of kaas? Hoofd, schouders, teen? Beiden soepel, sterk en acrobatisch bewegend op toegankelijke, lichte elektronische muziek. Linde Carrijns muziekkeuze ondersteunt de bewegingen optimaal. De plak kaas, de slome haai is er weer. Ze wekken vertrouwdheid op, die terugkerende dansfrasen.

Bergen ervaring in eerste dansvoorstelling

Maes is een danser met zichtbare ervaring en techniek, al is haar bewegingstaal opzettelijk simpel. Maes leerde de jongere Bosman kennen toen zij hedendaagse danslessen bij haar volgde. Samen richtten ze in 2016 LAP vzw op waarvoor Choco of Kaas? hun eerste gezamenlijke dansvoorstelling is. Dit voorproefje smaakt naar meer en ik zie uit naar volgende edities uit de keuken van deze makers.