© Kamerich & Budwilowitz/EYES2, Maas/Dox - 100 Selfmade

100% dansplezier in 100% Selfmade van Maas theater & dans/DOX

Sabrina Menheer

De passievolle dansers in de energieke, nieuwe dansvoorstelling 100% Selfmade bewijzen vol overgave dat humor en een oprechte boodschap in dans perfect samen kunnen gaan. De jongeren dansvoorstelling van choreograaf Arthur Rosenfeld geeft een uniek kijkje achter de schermen bij het maken van een dansvoorstelling. Acht jonge dansers, van oorsprong breakers, tonen het maakproces van grove ideeën tot een volwaardige dansproductie waar iedere danser zijn grenzen opzoekt en eigenheid laat zien.

Zaterdagavond 17 oktober ging de dansvoorstelling 100% Selfmade van Maas theater & dans/DOX in première in het Maaspodium Rotterdam. Ik heb nog niet eerder een dansvoorstelling van Maas theater & dans/DOX gezien en mijn kennis reikt tot de omschrijving  in het programma: “…een dansvoorstelling over de dynamiek binnen een groep, durven falen, en nietsontziende liefde voor dans.” Ik besluit mij te laten meenemen door de verhalen en intensiteit van de dansers.

Hiphop, theater en samenspel 100% Selfmade

Bij het betreden van de theaterzaal staat op de dansvloer een witte wand waarop alle ingrediënten voor een succesvolle dansvoorstelling geprojecteerd zijn, letterlijk: “Lijstje met dingen die er sowieso in moeten”. Dit is direct ons eerste kijkje achter de schermen. En we blijven de dansers achter de schermen volgen in hun proces naar een nieuwe dansvoorstelling, 100% Selfmade. De groep hangt rond in hun repetitieruimte, oefent moves voor de spiegel, stretcht en heeft vooral lol onderling. Hiphop en mixes van urban dansstijlen zijn de elementen die 100% Selfmade leiden, maar de dansers geven mij ook het gevoel dat ik echt even in hun dagelijks dansleven mag meekijken.

© Kamerich & Budwilowitz/EYES2, Maas/Dox - 100 SelfmadeIn een scene waarin danser Liam, in zichzelf gekeerd met een koptelefoon op, keihard aan zijn bewegingen werkt, proberen de andere dansers hem te stoppen. Ze roepen hem, maar hij reageert niet. Zijn bewegingen zijn fel, hard en volgen steeds sneller op elkaar. De andere dansers nemen zijn fanatisme over en steeds meer dansers oefenen extreem hard. Misschien wel té hard. Hier zie en voel ik die “nietsontziende liefde voor dans” uit de omschrijving in het programma. Nooit stoppen, niet opgeven, maar doorgaan. De scene eindigt plots als de groep besluit de theaterzaal te verlaten. Al pratend, als vrienden, wandelen ze weg. Danser Cris blijft alleen achter. Hij is al de hele tijd een beetje de outsider van de groep. Ze vergeten hem voor te stellen, er wordt niet echt geluisterd naar zijn ideeën en hij hangt vaak alleen rond. Uiteindelijk verlaat ook hij de zaal.

100% Selfmade: dans en humor

Ik leer de dansers tijdens de dansvoorstelling steeds beter kennen en ik ervaar ook de lol die de dansers meemaken tijdens het ontwikkelen van 100% Selfmade. Zo werkt danser Giorgio uiterst serieus aan een intense solo, wanneer de rest van de groep terug de zaal inkomt en hem volledig uitlacht. Er volgt een grappige choreografie waarin de groep op een aanstekelijk lach-muziekje allerlei lachende bewegingen maakt. Eerst lach ik mee. Het is echt aanstekelijk. Later realiseer ik mij dat choreograaf Arthur Rosenfeld hier op een heel luchtige manier weergeeft dat falen mag. En durf te falen. Misschien word je uitgelachen, maar dat is dan maar zo. Je hebt het geprobeerd, daar gaat het om.

Première 100% Selfmade

De dansers verzamelen ideeën voor de nieuwe dansvoorstelling. Dit geeft 100% Selfmade vele grappige momenten. Als outsider Cris bescheiden en vol twijfel zijn idee presenteert, een soort van aerobics-achtige dans, wordt hij totaal niet serieus genomen. Terwijl andere dansers met de meest suffe en lachwekkende voorstellen, zoals tong-klak-geluiden in de microfoon, wel overtuigend zijn. De dansers komen er samen niet echt uit. Zou het ze gaan lukken om een nieuwe dansvoorstelling te maken? Uiteindelijk is het moment daar. De dansvoorstelling waar de jongens al die tijd aan hebben gewerkt, gaat in première.

© Kamerich & Budwilowitz/EYES2, Maas/Dox - 100 SelfmadeDe dansers hebben stress, rennen rond over het podium, de kleedkamers in en uit en kledingstukken vliegen in het rond. De groep twijfelt of de show wel door moet gaan. Uitgerekend de onzekere danser Cris overtuigt de groep ervan dat ze dit kunnen: “Let’s do this!”. Er volgt een energieke hiphop dansshow met herkenbare moves en choreografieën uit het repetitieproces dat we het afgelopen uur van de dansers gezien hebben. Het is ze gelukt. Hun nieuwe dansvoorstelling 100% Selfmade staat als een huis.

Maas/DOX overtuigen met 100% Selfmade

Overtuigende dansers, een duidelijk verhaal, een zichtbare boodschap, oneindig veel energie en bovenal heel veel lol in dans. Dat is wat ik vanavond gezien heb. Vooral voor de jongeren doelgroep van 100% Selfmade vind ik het een overtuigende dansvoorstelling waarin dans en spel elkaar aanvullen en versterken. Choreograaf Arthur Rosenfeld is erin geslaagd met deze groep diverse dansers een realistisch beeld te scheppen. De humor van de dansers zorgt ervoor dat het geen moment saai wordt. Buiten dat het geweldige dansers zijn, voegen ze met hun humor, persoonlijkheid en gedrevenheid extra charme aan de dansvoorstelling toe. Ik geloof wat ze doen en zeggen. 100% Selfmade is echt en oprecht met een lach.

100% Selfmade tourt de komende maanden langs verschillende theaters in Nederland.