Building. © DOX

‘Building’ bouwt, bedenkt en bestudeert

Building – DOX i.s.m. Carole van Ditzhuyzen en Aitana Cordero
Gezien: 13 april 2017 in Theater Kikker Utrecht. Verder 14 april nog te zien. Speellijst

Met tafels kan je vele dingen doen. Dat bewijst dansgezelschap DOX (Utrecht) samen met Carole van Ditzhuyzen en Aitana Cordero in de één uur durende dansvoorstelling Building. Naast tafels, bouwt DOX ook met andere voorwerpen. De jonge dansers onderbouwen hier hun eigen talent.

Selin Akkulak schuift tergend langzaam een vierkante tafel van rechts naar links over het podium. Alleen het gekras van de metalen tafelpoten over de vloer is te horen. Akkulak is één van de twaalf jongeren die Building danst. Niemand is er ouder dan 22 jaar. DOX is een dansgezelschap die hun kennis aan een nieuwe generatie overdraagt. Na Akkulak duwt een andere danseres éénzelfde tafel naar binnen. Als vier dansers in slow motion de tafel door de ruimte voortduwen, tilt een danskoppel al lopend een tafel naar binnen. Gelach vanuit de zaal. Dat gaat immers stukken sneller.

Buitengesloten danser wordt sterk individu

Hierop versnelt de rest hun duwtempo. De dansers schuiven nu de tafels willekeurig door de ruimte. Naar voren, naar achter, naar rechts en naar links. Het gekras produceert een harder geluid. Op een gegeven moment schuift iedereen de meubels in een lange rechte lijn achter op het podium. Vanuit chaos en lawaai ontstaat orde en rust. Héérlijk die stilte ineens.  Van daaruit vormen de dansers met de tafels een diagonale lijn en een plus-teken. Verschillende tafelpatronen ontluiken op het podium.

Hoe alle dansers zich in een kluitje haasten en de tafels als een rechthoek om hen heen bouwen zit vol humor. Alle jongeren staan nu in het midden van het ‘fort’ - op één danser na. Hij wordt buitengesloten, maar dat deert hem niet. Dox staat dan ook voor het opleiden van jong talent tot sterke individuen. Zo behoorde choreografe Van Ditzhuyzen zelf ook tot de DOX-jongeren. De alleenstaande danser duwt ‘zijn tafel’ onverstoorbaar naar rechts over het podium.

Bij DOX bouwen dansers aan zichzelf

Naast podiumtafels dragen de dansende jongeren ook krukken, kratten, stoelen, een buis, een wc-pot, een gitaar, een helm, een Ikea-boekenkast en overige ondefinieerbare spullen naar binnen. Deze voorwerpen leggen de dansers tegen elkaar. Of ze haken een buis om een tafelpoot. Een deur balanceert op een stoel en een omgekeerde tafel. Als Nina Ong er een brandweerhaspel op wil zetten, wiebelt het gevaarte. De danseres ziet af van haar bouwingeving en zet het voorwerp elders neer. Het bouwwerk wordt ter plekke bedacht. Elke voorstelling is daarom zichtbaar anders.

Building vormt een choreografische dansstudie. De jongeren onderzoeken wat je allemaal met deze materialen kan doen. In een bouwproject dat nooit lijkt te stoppen. Op deze manier ontwikkelen de dansers hun talent in de interdisciplinaire podiumkunstwereld. Het gevaarte van vandaag ziet er nog best mooi uit met haar uitstulpsels van buizen, tafels en een wiebelende tijdschriftenshowbak.

Building maakt onderdeel uit van Festival Tweetakt, een groot internationaal kunstenfestival voor alle leeftijden. Jonge en ervaren theatermakers uit binnen- en buitenland tonen hun nieuwste of beste werk in dans, theater, muziek, comedy, film en beeldende kunst.