Pas afgestudeerd: danseres en choreograaf Dagmar Hoogenboom

Dagmar HoogenboomDagmar Stefanie Hoogenboom (1989) heeft in juni de MBO Dans D’Drive in Leeuwarden afgerond. Ze heeft nooit een richting willen kiezen, ze is danser, dansdocent en choreograaf.

Welke dansvormen doe je?
Mijn favoriete dansvorm gaat richting modern/ballet. Als ik een choreografie maak kom ik altijd terug bij modern. Daar krijg ik toch de meeste inspiratie van.

Hoe ben je met dansen in aanraking gekomen?
Ik dans al vanaf mijn zesde. Mijn moeder heeft me op ballet ingeschreven. Later kwam ik op een voorlichtingsavond voor het mbo, waar een enorm enthousiaste spreker van CIOS Heerenveen vertelde over de opleidingen die daar werden gegeven. Hij begon met uitleggen dat hij niet voor alle ouders in de zaal kwam, hij was er voor de kandidaat studenten. Iedereen individueel vroeg hij waarom ze belangstelling hadden voor het CIOS. ‘Heb ik niet’, antwoordde ik. Daarop vroeg hij: ‘Welke sport doe jij dan?’ ‘Dansen’, zei ik.

Gelach in de zaal, maar hij ging er echt superprofessioneel mee om. Nam de tijd om te vragen hoeveel ik dan danste en hoelang en kwam  met de oplossing: het CIOS Heerenveen had ook een mbo-dansopleiding in huis. Daar zijn we een paar weken later langs geweest. Het was best te bereiken vanuit Groningen. Toen heb ik besloten om van dansen mijn beroep te maken. Een jaar later, toen  ik begon, is de Mbo Dans D’Drive naar Leeuwarden verhuisd. Daar zit hij nu nog.

Wat wilde je worden met deze opleiding?
De opleiding is Dans Artiest/Docent, dus je kunt beide kanten op. Je leert ook het runnen van een dansschool, dus dat is een andere mogelijkheid. Maar toen ik begon heb ik niet gekozen tussen artiest of dans en eigenlijk doe ik dat nog steeds niet. Ik ben zowel  danser, dansdocent en choreograaf. Al voor mijn afstuderen maakte ik een eigen  dansvoorstelling en choreografieën. Liet voor één dans zelfs muziek componeren, gaf les aan alle dansers in de voorstelling en deed zelf een solo. Misschien benut ik op deze manier niet optimaal mijn talent, maar het geeft me veel meer plezier van alles te doen, dan maar één ding. Voorstellingen doen vind ik fantastisch, ook al is het altijd stress en zenuwen. En ook dansles geven vind ik heerlijk. Met kinderen is het altijd lol en loopt het erg makkelijk. Maar volwassenen lesgeven vind ik veel mooier om te doen.

Wat waren je favoriete vakken?
Dagmar HoogenboomAdministratie en belastingen, haha, echt niet. Tjonge, je moet ook wel dingen leren op de dansschool waarvan je zeker weet dat je daar later iemand voor gaat inhuren. Ik heb al iemand op het oog die al mijn administratie gaat doen, dus een school opzetten kan beslist. Maar mijn favoriete vak was absoluut klassiek/modern. Zelf vond ik het tijdens mijn studie heerlijk als we aan het dansen waren. Het was zozo als we met dingen bezig waren die zijdelings met dansen te maken hebben. Engels vond ik wel leuk, maar heb je eigenlijk alleen nodig als je internationaal les volgt.

Hoe heb je je studie ervaren? Waar liep je tegenop?
De mbodansopleiding is goed te doen, maar eigenlijk moet je al wel echt goed kunnen dansen. Als je pas leert dansen op het mbo wordt het heel erg moeilijk om op niveau te komen. Waar ik het meest mee bezig ben geweest, is door je grenzen heen dansen. Niet bang zijn het niet meteen goed te doen, maar net zo lang herhalen totdat je er lekker in zit. Het heeft me echt een jaar of twee gekost om het in de vingers – en voeten – te krijgen: alles geven en daarmee verder komen dan voorzichtig zijn. Wat me ook goed bijstaat, is dat het wel een meisjesomgeving is. We hadden echt maar één enkele danser op school.Dan wordt het af en toe wel erg makkelijk tranen en zeuren en daar hou ik helemaal niet van.

Pas bij mijn afstudeeropdracht in het vierde jaar kwam alles bij elkaar en moesten we een voorstelling maken vanaf nul. Van toegangskaartjes laten drukken tot aan het lichtplan voor bij de afsluiting en dan  nog de bloemen regelen. Fantastisch veel werk. Daar  heb ik geleerd dat je zoiets alleen kunt doen door er andere mensen bij te betrekken, vrijwilligers te vinden en een hele serie sponsors warm te krijgen. Enorm veel werk, maar een prachtige ervaring als het klaar is en alles is gelukt.

Waar heb je stage gedaan en hoe is dat bevallen?
Een van mijn stages was op een sportschool. Wel leuk om te zien hoe zo’n bedrijf werkt en wat je allemaal moet doen, maar niet erg veel dans. Al mijn andere stages waren bij dans- en balletscholen. In Groningen bij mijn eigen oude balletschool en in Veendam bij Fennie van der Haar. Wat ik het leukste vind aan stages is dat je allerlei nieuwe danseressen, en soms een danser, tegenkomt. Die jij niet kent en die jou niet kennen. En dan in vijf minuten uitleggen wat je met ze van plan bent. Ze enthousiast krijgen. Ze aan het werk zetten. Ze net iets boven hun kunnen laten dansen. Dat is extra leuk met nieuwe leerlingen en elke stage heeft dat in zich. Wat telkens gebeurde na een langere stage is dat ik gevraagd werd om te blijven lesgeven. Soms om wat uren te vervangen als een docent ziek was of niet kon en soms als deze een overvolle agenda had. Uiteindelijk ben ik met zeker drie banen uit al die stages gekomen, een paar heb ik er nog steeds.

Heb je nog naast je studie gedanst?
Ja, ja, zeker, ik ben blijven dansen en lesgeven op mijn eigen oude balletschool. En in de zomervakanties zocht ik in Den Haag en Amsterdam korte dansworkshops of –cursussen uit. Echt enorm leuk! Dan dans je jezelf helemaal leeg in een dag.

Hoe typeer je jezelf als danser, docent en choreograaf?
Als danser ben ik expressief en verwerk ik altijd de gratie van het klassiek ballet in een dans. Als dansdocent ben ik wel een beetje een bikkeltje: niet zeuren, aan de slag, hup nog een keer en dan nog een keer. Dat kan niet met de kinderen, daar werk je anders mee: die krijg je stil door de hele groep te vragen: ‘Weten jullie hoe een muisje doet?’ Dan gaan ze allemaal muisstil in de kring zitten. Dat is lol.

Als choreograaf ben ik een perfectionist en dat is niet altijd makkelijk. Niet voor mij maar ook niet voor de anderen. Als een geluidsman voor de derde keer de fade er niet goed in zet en de belichter daarnaast ook niet door heeft dat de spot allang aan had gemoeten, dan krijgen ze de wind van voren. Dat ze vrijwilligers zijn maakt me dan niks uit: je doet het goed of je doet het maar ergens anders!

Waar haal je je inspiratie vandaan?
Ik luister enorm veel naar muziek en voel altijd gelijk aan of er een choreografie in zit. Het leukste is dan ook een dansles in te studeren met dansers die je ziet denken: ‘Die muziek ken ik niet, maar is prachtig.’ Had  ik op de balletschool ook al; binnenkomen met muziek die verder niemand kent. Ik ben altijd op zoek naar en bezig met muziek. Van reclames tot het plunderen van andermans iTunes met de USB-stick die ik altijd bij me heb!

Wie zijn je grote voorbeelden?
Mijn docenten van de dansopleiding. Joan Kruk was mijn coach en geeft klassiek ballet aan de opleiding. Geweldige lerares! Ik hoop haar later  in het dansvak nog vaak tegen te komen.

Wat zijn hoogte- en dieptepunten in je dansloopbaan totnogtoe?
Hoogtepunten: het applaus bij mijn afstudeervoorstelling en een tante die ter plekke van mijn hoofddocent het bericht ontfutselde dat ik geslaagd was. Dieptepunt: bijna van school omdat mijn portfolio in jaar drie niet op tijd af leek te komen. Zoveel stress was dat, daar word je vroeg oud van.

Wat ben je na je afstuderen gaan doen? Was het moeilijk om aan de bak te komen?
Eigenlijk was ik van plan om een vervolgopleiding te gaan doen: Hbo Fysio. Maar ik ben uitgeloot en ben daarom eerst een jaar gaan werken. Naast lesgeven en choreograferen heb ik een baan als huismeester gevonden. Gaat me makkelijker af dan ik had gedacht.

Hoe is het om zelf les te geven?
Leuk, leuk, leuk. Het geeft mij energie om te zien hoe anderen genieten van dans!

Hoe motiveer je je leerlingen?
Hele jonge leerlingen kun je alleen motiveren met aandacht. Een verhaaltje vertellen dat bij de dans past of hen zich ergens in laten verplaatsen en daarmee oefeningen invullen. Maar oudere leerlingen motiveer je alleen met goede muziek en een stevige uitdaging.

Wat zijn je plannen voor de toekomst?
Alsnog een hbo-studie en daarna een opleiding danstherapie.

Bij welk dansgezelschap zou je willen werken?
Ik vind Noord Nederlandse Dans geweldig en baal er altijd van als ik een voorstelling heb gemist. Ik zou daar zeker wel willen dansen…

Wat betekent dans voor je?
Het is meer dan de helft van mijn leven.

Is er nog leven naast de dans?
Jawel, de andere helft. Daar zit ook al dat gedoe in van je huishouden en de was en zo. Maar gelukkig ook enorm leuke vrienden en uitgaan en lol hebben.

Heb je nog tip voor beginnende dansers?
Ik kan iedereen aanraden om een dansopleiding te doen, als je al danst als hobby. Maar zoek
daarnaast ook een andere opleiding erbij of erna, want in het huidige politieke klimaat in Nederland is
een danscarrière wel erg moeilijk te realiseren.