Home » Blogs
Foto: Pixabay

Hoe je het Hoogtepunt in Salsamuziek ontdekt

5 december 2016 - Redactie

Heb je weleens de neiging om op en neer te gaan als je Salsa danst? Of had je die neiging voorheen en heb je het inmiddels afgeleerd? Of misschien doe je het nog steeds en merk je dit zelf niet. Om je hier vanaf te helpen staat er in dit blog een uitleg over de verschillende fases in Salsamuziek.

Veel mensen gaan, vooral als ze net beginnen met het volgen van Salsa danslessen, op een bepaald moment in de muziek op en neer. Toen ik net begon met lesgeven vroeg ik mij af hoe dit kwam. Want het ging niet om een enkeling. Nee, op een bepaald moment in het nummer ging plotseling een groot deel van de groep op en neer.

Een Salsanummer heeft een heel specifieke opbouw en ieder gedeelte van het nummer vraagt om bepaalde acties. Het gebeurt namelijk maar al te vaak dat mensen, los van de fase waarin het nummer zich begeeft, vanaf het begin tot het einde losgaan met combinaties. En dat is jammer.

Vandaag deel ik de belangrijkste fases van een gemiddeld Salsanummer met je en ga ik heel specifiek in op misschien wel het belangrijkste gedeelte van het nummer: de montuno. Terwijl je verder leest wil ik je vragen om, als je niet toevallig stiekem op je werk dit blog zit te lezen, de volgende clip aan te zetten. In dit nummer kan je duidelijk de verschillende fases horen.

Fase 1 in Salsamuziek: de introductie

Salsamuziek heeft een hele specifieke opbouw. Zo begint vrijwel ieder nummer met een introductie. In deze fase is het nummer nog niet echt begonnen. Het is de fase waarin de muzikanten je als het ware (meestal alleen met de muziek) vertellen waar het nummer over gaat. Vaak duurt deze introductie niet lang. Deze fase is vergelijkbaar met het voorwoord van een schrijver aan het begin van zijn boek.

Fase 2 in Salsamuziek: het begin

Pas na deze introductie is daar het begin van het nummer. Dit is het moment dat het nummer daadwerkelijk begint. In een boek zou je hier praten over het eerste hoofdstuk. Dit is ook de fase wanneer de melodielijn ontstaat. Het is de fase waarin je voor het eerst de coupletten hoort die zich een aantal keren in het nummer zullen herhalen (meestal in setjes van vier).

Fase 3 in Salsamuziek: de montuno

Net als de meeste boeken een hoogtepunt bereiken en je niet meer wilt stoppen met lezen, bereiken ook de meeste Salsanummers een hoogtepunt. Dit is in een gemiddeld Salsanummer meestal het moment waarbij de campana (een koebel) haar entree maakt. Het woord montuno komt van het Spaanse werkwoord ‘montar’ dat vrij kan worden vertaald als ‘te zadel gaan’. Wat hier gebeurt is dat het nummer nu een volgende fase ingaat. Om dat te bereiken gaan de muzikanten als het ware naar een volgende versnelling.

Zo verplaatst de timbalero (soort drum) zijn aandacht van de zijkant van de trommels waar hij de ‘cascara’ speelt (dit is het getik wat je in veel nummers duidelijk kan horen), naar de bovenkant van de trommels en begint zowel de vellen van de trommels, als ook de ‘montuno bel’ te bespelen, wat een veel vollere sound geeft aan het nummer.

Een van de meest herkenbare veranderingen, zowel fysiek zichtbaar als duidelijk hoorbaar, wordt bereikt doordat de Bongo speler, zijn Bongo’s (de kleine trommels die hij tussen zijn benen heeft geklemd) neerlegt, zijn Campana pakt, en gaat staan om vervolgens op het juiste moment los te gaan.

Fase 4 van Salsamuziek: het einde

Hier zijn er 2 opties:

Optie 1. Het nummer bouwt verder op en eindigt op het hoogtepunt.

Optie 2. Het nummer bouwt de spanning af en eindigt hierna. Dit gebeurt overigens in de meeste Salsa nummers.

Nu kan ik je nog zoveel vertellen over de muziek, de verschillende fases en de hoogtepunten. Eigenlijk moet je het gewoon zelf ervaren en het oefenen op verschillende nummers.

Veel succes met oefenen!

Dit blog is al eerder verschenen op de site van SalsAventura.

Redactie