Home » Blog

De P van Passie, Praktisch, Pirouette, Puur, Presenteren, Pitch

Lenneke Gentle

Een gelukkig dansjaar allemaal! Januari is inmiddels volop van start gegaan. De pepernoten, kerststollen en oliebollen zijn op en de vakantie raakt ten einde. Alle scholen, dans- en balletscholen en verenigingen ook weer begonnen. Ben je alweer een beetje gewend?

Met de P van...

Hoe leuk dat we dit jaar de P centraal stellen. Er zijn veel leuke woorden te bedenken met de P: Passie, Praktisch, People, Percolator, Puur, Presenteren, Pitch, Pirouette, Promotie, Producten, Psychologie, Pepernoten, Presenteren, Papa, Pijlsnel, Poster, Prima, Power, Pecannoten, Positief, Pinterest, Paaldansen, Paarden, Pantoffels, Parkeren, Partner, Personeel en... nog een paar honderd woorden weer. 

Er is iemand die zijn businessmodel om de P heen heeft gebouwd. In januari 2016 zat ik voor het eerst bij hem in de zaal: Any Harrington. Een leuke man, hij maakt goede grappen en hij gaf ons een tour door het model dat hij had ontwikkeld. Hij is namelijk van mening dat je met je passie ook je geld moet kunnen verdienen. Je hebt immers die passie, die missie, die drive om anderen (in ons geval) in aanraking te laten komen met het dansvirus. Ik was benieuwd, maar ook wel wat argwanend. Gaan Passie en Profit wel samen? In de danswereld is dat helemaal een heikel punt. Te weinig dansbanen voor het aantal dansers dat afstudeert. Dansdocenten die zich voor veel te lage tarieven in het zweet werken. Dansonderzoekers met prachtige ideeën om te onderzoeken maar geen budget bij elkaar krijgen. Stichtingen en verenigingen die afhankelijk zijn van lidmaatschapsgelden en de eindjes aan elkaar moeten knopen. Gezelschappen die draaien op subsidie, of niets meer krijgen. Dat is eigenlijk vreemd. Daar is dans te leuk voor en daar zijn wij nu juist dagelijks mee bezig. 

Dansante tiP van de sluier

Het model 'Passion into Profit' gaat om de volgende 8 P's: 

  • Positioneer jezelf als expert

Als dansdocent weet jij veel van dans. Als je autodidact bent, heb je meestal al snel een specialisatie. Je kunt gespecialiseerd zijn in kleuterdans omdat je dat al heel lang geeft op de vereniging bij jou in de buurt. Of je bent een urban docent die het liefst met tieners werkt omdat je ze in de puberteit goed kunt ondersteunen. Als je een dansopleiding hebt gedaan dan wordt je vaak breed opgeleid. Klassiek, Jazz, Modern, Kinderdans, je beheerst het allemaal. Maar waar ben jij nou eigenlijk het beste in? Is binnen alles wat je kunt en weet misschien klassiek ballet jouw grootste passie? En heb je daar ook je visie en missie in verdiept zodat je iets unieks aanbied? Of Moderne dans en dan specifiek choreograferen met volwassenen? Of is de Jazz eigenlijk jouw grootste expertise en biedt je dit aan met zelfgemaakte Jazzdans boekjes waardoor ze meer thuisraken in de geschiedenis en de muziek? Dan kun je jezelf onderscheiden van jouw collega's bij jou in de stad/dorp en tegelijk ook de samenwerking aangaan. Versmalling in je denken creëert jouw expertstatus. Dat betekent niet dat je verder niets anders meer kunt doen, maar als dit is waar jouw hart sneller van gaat kloppen, dan is dit jouw niche om jezelf mee te positioneren. 

  • Publiceer jouw ideeën 

Leuk! Je mag lekker doen waar je hart sneller van gaat kloppen. Je mag erover schrijven, vertellen, fotograferen, tekenen, bloggen, filmen, podcasten, praten met anderen die jouw idee vertalen naar een artikel en... van alles dat je nog kunt bedenken. Alles om jouw ideeën te publiceren. Je hebt meteen een goede binnenkomer bij de krant of je kunt er een boek over schrijven. 

  • Presenteer Professioneel 

Presenteren doen wij meestal in kostuum, met muziek en voornamelijk dansend. Maar hoe zou het zijn als je leert om te presenteren en daarmee superleuke bijeenkomsten kunt gaan organiseren voor potentiële leerlingen? En als je ze met een camera of je telefoon opneemt dan kun je het ook voor je website gebruiken en op youtube plaatsen. 

  • Promoot jouw gedachtegoed

Bij jouw gedachtegoed hoort een bepaald type mens. Jouw doelgroep, de mensen waar je dit voor doet. Zijn het jonge kinderen op het KDV? Kinderen in het PO VO of beroepsonderwijs? Volwassen vrouwen en/of mannen? Ouderen? Tieners? Kinderen met speciale behoeftes? Jij bent degene die dit weet. Deze doelgroep wil ook op een bepaalde manier aangesproken worden. Zoek uit waar jouw doelgroep gevoelig voor is, wat voor bladen ze lezen, op welk social media kanaal ze actief zijn, wat voor aanbiedingen ze fijn vinden om te krijgen. Lessen voor ouderen hoef je niet op Facebook te promoten. Maar deze groep mensen is misschien wel via de wijkkrant, de buurtbus of de groenteman te bereiken.  

  • Producten passend bij dit gedachtegoed en waar mensen zelf al iets mee kunnen

Dans is een dienst. Je geeft nou eenmaal lessen en die verkoop je. Maar wat nou als je voor jouw leerlingen of leerlingen to be ook wat leuke producten kunt aanbieden? Een paar filmpjes om zelf thuis al te kunnen dansen? Enkelwarmers die je door de ouderen in het bejaardenhuis laat breien? Kerstballen met dansafbeeldingen? Een E-book met wat informatie over dansstijlen en een quiz om thuis te doen? En ga zo maar door. Wat past er bij jou en jouw gedachtegoed? 

  • People: mensen in jouw netwerk die met je mee willen werken

Mensen, die heb je altijd nodig. Vrijwilligers die achter de bar willen werken voor thee en telefoon? Een boekhouder? Een schoonmaakster? Betrokken ouders die willen helpen met decor en kostuums? Een webbouwer? Een schrijver die jouw gedachtegoed vertaalt naar een goed artikel of naar webteksten? Iemand waar je een camera van mag lenen voor jouw eerste filmpjes? Want samen maak je het compleet. 

  • Psychologie: Hoeveel geld zijn deze ideeën waard?

Veel dansdocenten werken met het verdienmodel 'uurtje factuurtje'. Er zijn legio mogelijkheden om ook andere geldstromen in je bedrijf te laten lopen. Het is sowieso fijn als mensen eerst gratis met je kunnen kennismaken. Dat kan natuurlijk met een proefles, maar ook met een filmpje op de website waarin je iets over jezelf en je missie vertelt en ze bijvoorbeeld rondleid door jouw locatie. Daarna bedenk je steeds weer iets anders wat ze leuk vinden en dat kunnen ze natuurlijk bij jou kopen. Belangrijk is om ze psychologisch daarvan de overtuigen. Dus: waarom zou ik op dansles gaan? Waar is dat dan goed voor? Hello passion!

  • Pitch jouw  ideeën online en offline

 Een pitch is binnen een minuut kunnen vertellen waarom jij doet wat je doet zodat de ander daar een behoefte bij voelt om het te gaan proberen. Handig voor op feestjes (Dansdocent, hm hm. Dan ben je zeker heel lenig?) in de supermarkt, in het ov, op school, eigenlijk overal waar mensen zijn (online en offline) kun je je pitch kort en bondig lanceren. 

Pauze!

In de pauze sprak ik met een aantal ondernemers die daar ook waren. Wat mooi om zo veel mensen te ontmoeten die werkelijk hun passie leven.

  • Een make-up stylist die alleen maar met jonge vrouwen wil werken om ze hun eigen schoonheid te laten zien zodat ze zelfvertrouwen krijgen.
  • Een ondernemer die in zijn zoektocht naar geld zichzelf kwijtraakte en zijn passie weer terugvond door met mensen te werken die in de schuldsanering zitten.  
  • Een kapper die pruiken maakt voor kankerpatiënten maar het gevoel kreeg dat ze daar geen geld voor kon vragen. Zij realiseerde zich dat als ze voor bijna niets bleef werken dat ze straks failliet zou raken en niemand meer kon helpen.
  • Een voedingscoach die besefte dat ze meer mensen met gezond eten kon helpen als ze naast individuele sessies ook veel met groepen zou gaan werken. Haar fijnste klanten zijn eigenlijk diabetici, omdat ze dit zelf ook had gehad en ze vanuit ervaring zo goed kon begrijpen en verder kon helpen.
  • Een ondernemer die haar winst wilde verviervoudigen zodat ze eindelijk haar grote droom waar kon maken: naar Afrika om daar weeskinderen een liefdevol onderdak te kunnen geven.

En tussen deze fijne mensen, met menselijke bedrijfsplannen en sociale ideeën passen wij dansmensen ook. Sociaal, educatief, verbindend, gezond en nog hartstikke leuk ook. 

Proeven? 

Mocht je graag een filmpje van Andy Harrington en zijn startverhaal (met grap) willen zien dan kun je hier klikken. Op dezelfde pagina kun je zijn boek bestellen, daarin geeft hij meer inhoud aan de P's en kun je het voor jezelf gaan uitwerken. Je krijgt er nu gratis een aantal DVD's bij met zijn beste webinars erop. Je betaalt alleen 5 pond (credit card) voor shipping en handling. De inhoud is geschikt voor zelfstandig dansdocenten, dansschoolhouders, dansgezelschappen, besturen van stichtingen en verenigingen voor dans en voor dansstudenten met grote plannen. 

Dit blog is ingezonden en verscheen eerder al op Dansinspiratie